โจ๐ฌ ๐๐๐ฌ ๐๐ค๐ค๐ก ๐๐ฃ๐ฉ๐ง๐ค: "๐ฟ๐ช๐ฅ๐ก๐๐๐๐ฉ๐๐ผ๐ก๐ค๐ฃ๐๐พ๐ช๐ง๐ซ๐" โฐ
Hello VFX & Animation Professionals! ๐
I'm thrilled to introduce a powerful addition to your Maya toolkitโDuplicateAlongCurve! ๐
Placing multiple instances of an object along a path can be time-consuming when done manually. DuplicateAlongCurve automates this process, allowing you to duplicate objects along a selected curve with customizable parameters.
๐๐ฉ๐ข๐ต ๐ฟ๐ช๐ฅ๐ก๐๐๐๐ฉ๐๐ผ๐ก๐ค๐ฃ๐๐พ๐ช๐ง๐ซ๐ Offers:
Automation: Instantly duplicate objects along any curve.
Customization: Control the number of duplicates and alignment options.
User-Friendly Interface:ย Simplifies complex setups, saving you time.
๐ ๏ธ ๐ฟ๐ช๐ฅ๐ก๐๐๐๐ฉ๐๐ผ๐ก๐ค๐ฃ๐๐พ๐ช๐ง๐ซ๐ โฐ (๐ข๐๐ฎ๐.๐๐ข๐๐จ ๐๐๐ง๐จ๐๐ค๐ฃ):
import maya.cmds as mc
def duplicateAlongCurve(object_name, curve_name, num_copies=10, align=True):
ย ย ย ย """
ย ย ย ย Duplicates an object along a NURBS curve.
ย ย ย ย :param object_name: <str> The name of the object to duplicate.
ย ย ย ย :param curve_name: <str> The name of the NURBS curve.
ย ย ย ย :param num_copies: <int> Number of duplicates to create along the curve.
ย ย ย ย :param align: <bool> Whether to align duplicates to the curve's tangent.
ย ย ย ย :return: <None>
ย ย ย ย """
ย ย ย ย # Validate object existence
ย ย ย ย if not mc.objExists(object_name):
ย ย ย ย ย ย ย ย mc.warning("Object '{}' does not exist.".format(object_name))
ย ย ย ย ย ย ย ย return
ย ย ย ย # Validate curve existence
ย ย ย ย if not mc.objExists(curve_name):
ย ย ย ย ย ย ย ย mc.warning("Curve '{}' does not exist.".format(curve_name))
ย ย ย ย ย ย ย ย return
ย ย ย ย # Ensure the curve is a NURBS curve and retrieve its shape node
ย ย ย ย if mc.nodeType(curve_name) != 'nurbsCurve':
ย ย ย ย ย ย ย ย curve_shapes = mc.listRelatives(curve_name, shapes=True, type='nurbsCurve')
ย ย ย ย ย ย ย ย if not curve_shapes:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย mc.warning("'{}' is not a NURBS curve.".format(curve_name))
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย return
ย ย ย ย ย ย ย ย curve_shape = curve_shapes[0]
ย ย ย ย else:
ย ย ย ย ย ย ย ย curve_shape = curve_name
ย ย ย ย # Get the parameter range of the curve
ย ย ย ย try:
ย ย ย ย ย ย ย ย min_param = mc.getAttr(curve_shape + ".minValue")
ย ย ย ย ย ย ย ย max_param = mc.getAttr(curve_shape + ".maxValue")
ย ย ย ย except Exception as e:
ย ย ย ย ย ย ย ย mc.warning("Failed to get 'minValue' or 'maxValue' for '{}': {}".format(curve_shape, e))
ย ย ย ย ย ย ย ย return
ย ย ย ย # Handle edge cases for num_copies
ย ย ย ย if num_copies < 1:
ย ย ย ย ย ย ย ย mc.warning("Number of copies must be at least 1.")
ย ย ย ย ย ย ย ย return
ย ย ย ย elif num_copies == 1:
ย ย ย ย ย ย ย ย params = [(min_param + max_param) / 2.0]
ย ย ย ย else:
ย ย ย ย ย ย ย ย step = (max_param - min_param) / float(num_copies - 1)
ย ย ย ย ย ย ย ย params = [min_param + (step * i) for i in range(num_copies)]
ย ย ย ย duplicates = []
ย ย ย ย for i, param in enumerate(params):
ย ย ย ย ย ย ย ย try:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย # Get position on curve at parameter
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย point = mc.pointOnCurve(curve_name, pr=param, p=True)
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย # Duplicate the object
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย # Use the 'n' flag instead of 'name' for better compatibility
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย dup = mc.duplicate(object_name, n="{}_dup{}".format(object_name, i+1))[0]
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย # Move duplicate to the point on the curve
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย mc.move(point[0], point[1], point[2], dup, absolute=True)
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย if align:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย # Get the tangent at the parameter
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย tangent = mc.pointOnCurve(curve_name, pr=param, nt=True)
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย # Aim the duplicate's Y-axis to align with the tangent
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย aim_constraint = mc.aimConstraint(
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย curve_name,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย dup,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย aimVector=(tangent[0], tangent[1], tangent[2]),
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย upVector=(0, 1, 0),
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย worldUpType="vector",
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย worldUpVector=(0, 1, 0)
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย )
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย # Delete the constraint and bake the rotation
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย mc.delete(aim_constraint)
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย mc.makeIdentity(dup, apply=True, rotate=True)
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย duplicates.append(dup)
ย ย ย ย ย ย ย ย except Exception as e:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย mc.warning("Failed to duplicate along curve at parameter {}: {}".format(param, e))
ย ย ย ย print("Duplicated '{}' along '{}' with {} copies.".format(object_name, curve_name, num_copies))
def test_duplicateAlongCurve():
ย ย ย ย """
ย ย ย ย Tests the duplicateAlongCurve function by:
ย ย ย ย 1. Creating a test object (sphere).
ย ย ย ย 2. Creating a test curve.
ย ย ย ย 3. Running duplicateAlongCurve with various parameters.
ย ย ย ย 4. Verifying the duplicates.
ย ย ย ย 5. Optionally cleaning up the test scene.
ย ย ย ย """
ย ย ย ย # Step 1: Create a test object (sphere)
ย ย ย ย test_object = 'testSphere'
ย ย ย ย if mc.objExists(test_object):
ย ย ย ย ย ย ย ย mc.delete(test_object)
ย ย ย ย test_object = mc.polySphere(name=test_object)[0]
ย ย ย ย mc.move(0, 0, 0, test_object) # Ensure it's at the origin
ย ย ย ย # Step 2: Create a test curve (simple NURBS curve)
ย ย ย ย test_curve = 'testCurve'
ย ย ย ย if mc.objExists(test_curve):
ย ย ย ย ย ย ย ย mc.delete(test_curve)
ย ย ย ย # Correctly create a degree 3 NURBS curve with appropriate number of CVs
ย ย ย ย # For degree=3, n CVs, number of knots=k = n + degree + 1
ย ย ย ย # Here, n=4 CVs to have k=8 knots (auto-generated by Maya)
ย ย ย ย test_curve = mc.curve(
ย ย ย ย ย ย ย ย name=test_curve,
ย ย ย ย ย ย ย ย d=3,
ย ย ย ย ย ย ย ย p=[(0, 0, 0), (5, 5, 0), (10, 0, 0), (15, -5, 0)]
ย ย ย ย ย ย ย ย # Let Maya auto-generate the knot vector by not specifying 'k'
ย ย ย ย )
ย ย ย ย # Step 3: Run duplicateAlongCurve with default parameters
ย ย ย ย print("\nTest 1: Duplicate with default parameters (num_copies=10, align=True)")
ย ย ย ย duplicateAlongCurve(test_object, test_curve)
ย ย ย ย # Step 4: Verify duplicates are created
ย ย ย ย duplicates = mc.ls('{}_dup*'.format(test_object), type='transform')
ย ย ย ย expected_copies = 10
ย ย ย ย actual_copies = len(duplicates)
ย ย ย ย assert actual_copies == expected_copies, "Test 1 Failed: Expected {} duplicates, found {}".format(expected_copies, actual_copies)
ย ย ย ย print("Test 1 Passed: Correct number of duplicates created.")
ย ย ย ย print("\nAll tests completed successfully.")
# Run the test function
test_duplicateAlongCurve() |
๐ ๏ธ ๐ฟ๐ช๐ฅ๐ก๐๐๐๐ฉ๐๐ผ๐ก๐ค๐ฃ๐๐พ๐ช๐ง๐ซ๐ โฐ (๐๐ฎ๐๐๐๐2 ๐๐๐ง๐จ๐๐ค๐ฃ):
[Todayโs Challenge is to take this simple code to next level.. I am sharing images of these advanced codes...] |
๐ ๐๐๐๐ฉ ๐ฟ๐ช๐ฅ๐ก๐๐๐๐ฉ๐๐ผ๐ก๐ค๐ฃ๐๐พ๐ช๐ง๐ซ๐ Offers:
Efficiency: Quickly duplicate objects along a curve without manual placement.
Precision: Align duplicates accurately to the curve's path and orientation.
Flexibility:ย Customize the number of duplicates and alignment options.
๐ง ๐๐๐ฎ ๐ฝ๐๐ฃ๐๐๐๐ฉ๐จ:
โข ๐ Boost Productivity:ย Save time on repetitive placement tasks.
โข ๐ ๏ธ Enhance Modeling Workflow:ย Ideal for creating objects like chains, ropes, or any repeated elements along a path.
โข ๐ Improve Accuracy:ย Ensures consistent spacing and alignment of duplicates.
โข ๐ก User-Friendly Interface:ย Intuitive UI suitable for artists of all levels.
โจ Ready to Streamline Your Duplication Process?
Try out DuplicateAlongCurveย today and elevate your Maya workflow! Feel free to reach out or comment below to see it in action. Letโs enhance our Maya scripting together! ๐ช๐
๐๐ช๐๐๐ช'๐จ ๐๐๐ฃ๐ ๐จ :
โข YouTube Channel: https://www.youtube.com/@118subbuโข Vimeo:ย https://vimeo.com/subbu118โข Creature Rigging:ย https://www.creaturerigging.comโข Python Scripting:ย https://www.pythonscripting.comโข Hyper Rig:ย https://www.hyper-rig.com
#HappyScripting #MayaUI #DuplicateAlongCurve #PipelineOptimization #Maya #PythonScripting #MayaTools #VFX #3DAnimation #ScriptDevelopment #Automation #WorkflowEnhancement #TechnicalArt #ScriptingTools
๐ ๏ธ๐ผ๐๐๐๐ฉ๐๐ค๐ฃ๐๐ก ๐๐๐ฅ๐จ:
Error Handling:ย The scripts include checks for object and curve existence to prevent errors.
Customization:ย Extend the tool to include scaling or rotating duplicates for more complex setups.
Integration:ย Incorporate this tool into your existing scripts or Maya shelf for quick access.
Comments