โจ๐ฌ ๐๐๐ฌ ๐๐ค๐ค๐ก ๐๐ฃ๐ฉ๐ง๐ค: "๐๐๐๐ฃ๐๐๐๐ก๐๐๐๐ฉ๐๐ง๐๐ง๐ค" ๐ต๏ธโโ๏ธ๐
Hello VFX & Animation Professionals! ๐
I'm excited to introduce a vital addition to your Maya toolkitโSceneValidatorPro! ๐
Ensuring the integrity and consistency of your Maya scenes is crucial for seamless workflows and high-quality outputs. SceneValidatorPro revolutionizes this process by providing advanced scene validation features, allowing you to detect, analyze, and rectify potential issues effortlessly across your projects.
๐๐๐๐ฉ ๐๐๐๐ฃ๐๐๐๐ก๐๐๐๐ฉ๐๐ง๐๐ง๐ค ๐ต๏ธโโ๏ธ๐ ๐๐๐๐๐ง๐จ:
Scene Analysis:ย Automatically scans your scene for inconsistencies, such as missing textures, unused nodes, and duplicate objects.
Error Reporting:ย Generates detailed reports highlighting the issues found, enabling you to address them promptly.
Automated Fixes:ย Provides options to automatically fix common issues, streamlining your workflow and saving valuable time.
Custom Validation Rules:ย Allows you to define custom validation rules tailored to your project's specific needs.
User-Friendly Interface:ย Intuitive UI designed to make scene validation effortless and efficient for artists of all levels.
๐ ๏ธ ๐๐๐๐ฃ๐๐๐๐ก๐๐๐๐ฉ๐๐ง๐๐ง๐ค ๐ต๏ธโโ๏ธ๐ (๐ข๐๐ฎ๐.๐๐ข๐๐จ ๐๐๐ง๐จ๐๐ค๐ฃ):
import maya.cmds as cmds
import json
def load_validation_rules(rules_file="validation_rules.json"):
ย ย ย ย """
ย ย ย ย Loads custom validation rules from a JSON file.
ย ย ย ย
ย ย ย ย :param rules_file: <str> Path to the JSON file containing validation rules.
ย ย ย ย :return: <dict> Dictionary of validation rules.
ย ย ย ย """
ย ย ย ย try:
ย ย ย ย ย ย ย ย with open(rules_file, 'r') as file:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย return json.load(file)
ย ย ย ย except IOError:
ย ย ย ย ย ย ย ย cmds.warning("Validation rules file not found.")
ย ย ย ย ย ย ย ย return {}
def save_validation_rules(rules, rules_file="validation_rules.json"):
ย ย ย ย """
ย ย ย ย Saves custom validation rules to a JSON file.
ย ย ย ย
ย ย ย ย :param rules: <dict> Dictionary of validation rules.
ย ย ย ย :param rules_file: <str> Path to the JSON file to save validation rules.
ย ย ย ย """
ย ย ย ย with open(rules_file, 'w') as file:
ย ย ย ย ย ย ย ย json.dump(rules, file, indent=4)
def analyze_scene(rules=None):
ย ย ย ย """
ย ย ย ย Analyzes the current Maya scene based on the provided validation rules.
ย ย ย ย
ย ย ย ย :param rules: <dict> Dictionary of validation rules. If None, default rules are used.
ย ย ย ย :return: <dict> Dictionary of issues found.
ย ย ย ย """
ย ย ย ย issues = {}
ย ย ย ย
ย ย ย ย # Default rules if none provided
ย ย ย ย if rules is None:
ย ย ย ย ย ย ย ย rules = {
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย "missing_textures": True,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย "unused_nodes": True,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย "duplicate_objects": True
ย ย ย ย ย ย ย ย }
ย ย ย ย
ย ย ย ย if rules.get("missing_textures"):
ย ย ย ย ย ย ย ย missing_textures = []
ย ย ย ย ย ย ย ย for shader in cmds.ls(materials=True):
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย textures = cmds.listConnections(shader, type='file')
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย if not textures:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย missing_textures.append(shader)
ย ย ย ย ย ย ย ย if missing_textures:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย issues["Missing Textures"] = missing_textures
ย ย ย ย
ย ย ย ย if rules.get("unused_nodes"):
ย ย ย ย ย ย ย ย unused_nodes = cmds.ls(type=['unknown', 'shadingEngine'])
ย ย ย ย ย ย ย ย unused_nodes = [node for node in unused_nodes if not cmds.listConnections(node)]
ย ย ย ย ย ย ย ย if unused_nodes:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย issues["Unused Nodes"] = unused_nodes
ย ย ย ย
ย ย ย ย if rules.get("duplicate_objects"):
ย ย ย ย ย ย ย ย duplicates = {}
ย ย ย ย ย ย ย ย objects = cmds.ls(transforms=True)
ย ย ย ย ย ย ย ย seen = {}
ย ย ย ย ย ย ย ย for obj in objects:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย shape = cmds.listRelatives(obj, shapes=True)
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย if shape:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย shape = shape[0]
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย if shape in seen:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย duplicates.setdefault(shape, []).append(obj)
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย else:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย seen[shape] = obj
ย ย ย ย ย ย ย ย if duplicates:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย issues["Duplicate Objects"] = duplicates
ย ย ย ย
ย ย ย ย return issues
def generate_report(issues, report_file="scene_report.json"):
ย ย ย ย """
ย ย ย ย Generates a report of the issues found in the Maya scene.
ย ย ย ย
ย ย ย ย :param issues: <dict> Dictionary of issues found.
ย ย ย ย :param report_file: <str> Path to the JSON file to save the report.
ย ย ย ย """
ย ย ย ย with open(report_file, 'w') as file:
ย ย ย ย ย ย ย ย json.dump(issues, file, indent=4)
ย ย ย ย cmds.inViewMessage(amg='Scene Validation Report Generated.', pos='midCenter', fade=True)
ย ย ย ย print("Scene validation report saved to '{}'.".format(report_file))
def sceneValidatorPro(rules_file=None, generate_report_flag=True):
ย ย ย ย """
ย ย ย ย Validates the current Maya scene based on predefined or custom rules.
ย ย ย ย
ย ย ย ย :param rules_file: <str> Path to the JSON file containing validation rules.
ย ย ย ย :param generate_report_flag: <bool> Whether to generate a report.
ย ย ย ย """
ย ย ย ย rules = load_validation_rules(rules_file)
ย ย ย ย issues = analyze_scene(rules)
ย ย ย ย if issues:
ย ย ย ย ย ย ย ย print("Issues found during scene validation:")
ย ย ย ย ย ย ย ย for category, items in issues.items():
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย print("{}: {}".format(category, items))
ย ย ย ย ย ย ย ย if generate_report_flag:
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย generate_report(issues)
ย ย ย ย else:
ย ย ย ย ย ย ย ย cmds.inViewMessage(amg='No issues found in the scene.', pos='midCenter', fade=True)
ย ย ย ย ย ย ย ย print("No issues found in the scene.")
ย ย ย ย
ย ย ย ย if not issues:
ย ย ย ย ย ย ย ย cmds.inViewMessage(amg='Scene is clean!', pos='midCenter', fade=True)
ย ย ย ย else:
ย ย ย ย ย ย ย ย cmds.inViewMessage(amg='Scene validation complete with issues.', pos='midCenter', fade=True)
# Usage example:
# Validate the scene with default rules and generate a report
# sceneValidatorPro()
# Validate the scene with custom rules
# sceneValidatorPro(rules_file='path/to/custom_rules.json') |
๐ ๏ธ ๐๐๐๐ฃ๐๐๐๐ก๐๐๐๐ฉ๐๐ง๐๐ง๐ค ๐ต๏ธโโ๏ธ๐ (๐๐ฎ๐๐๐๐2 ๐๐๐ง๐จ๐๐ค๐ฃ):
[Todayโs Challenge is to take this simple code to next level.. I am sharing images of these advanced codes...] |
๐ ๐๐๐๐ฉ ๐๐๐๐ฃ๐๐๐๐ก๐๐๐๐ฉ๐๐ง๐๐ง๐ค ๐ต๏ธโโ๏ธ๐ ๐๐๐๐๐ง๐จ:
Scene Analysis:ย Automatically scans your scene for inconsistencies, such as missing textures, unused nodes, and duplicate objects.
Error Reporting:ย Generates detailed reports highlighting the issues found, enabling you to address them promptly.
Automated Fixes:ย Provides options to automatically fix common issues, streamlining your workflow and saving valuable time.
Custom Validation Rules:ย Allows you to define custom validation rules tailored to your project's specific needs.
User-Friendly Interface:ย Intuitive UI designed to make scene validation effortless and efficient for artists of all levels.
๐ง ๐๐๐ฎ ๐ฝ๐๐ฃ๐๐๐๐ฉ๐จ:
โข ๐ Boost Productivity:ย Save time on analyzing and fixing scene issues manually by automating the validation process.
โข ๐ ๏ธ Enhance Workflow:ย Ideal for projects with complex scenes, ensuring consistency and efficiency across your workflows.
โข ๐ Improve Consistency:ย Ensures all selected scenes are validated uniformly, enhancing project quality and manageability.
โข ๐ก User-Friendly Interface:ย Intuitive UI suitable for artists of all levels, making scene validation seamless and efficient.
โจ Ready to Optimize Your Scene Management?
Try out SceneValidatorProย today and enhance your Maya workflow! Feel free to reach out or comment below to see it in action. Let's continue to elevate our Maya scripting together! ๐ช๐
๐๐ช๐๐๐ช'๐จ ๐๐๐ฃ๐ ๐จ :
โข YouTube Channel: https://www.youtube.com/@118subbuโข Vimeo:ย https://vimeo.com/subbu118โข Creature Rigging:ย https://www.creaturerigging.comโข Python Scripting:ย https://www.pythonscripting.comโข Hyper Rig:ย https://www.hyper-rig.com
#HappyScripting #MayaUI #SceneValidatorPro #PipelineOptimization #Maya #PythonScripting #MayaTools #VFX #3DAnimation #SceneValidation #Automation #WorkflowEnhancement #TechnicalArt #ScriptingTools
๐ ๏ธ๐ผ๐๐๐๐ฉ๐๐ค๐ฃ๐๐ก ๐๐๐ฅ๐จ:
Scene Analysis:ย For more advanced functionality, consider adding features to analyze scene complexity before validation.
Error Handling:ย The scripts include checks for rules selection and handle cases with no issues gracefully.
Customization:ย Extend the tool to include options like specifying different validation categories, handling specific scene components, or integrating with other scene management tools.
Integration:ย Add this tool to your Maya shelf or integrate it into existing scripts for quick and easy access during your workflow.
Comments